Określenie identyfikacji wizualnej jest bardzo często wykorzystywanym pojęciem, z którym zapewne już dążyliśmy się osłuchać. Coraz więcej firm czuje też potrzebę posiadania jednej, spójnej i dobrze zaprojektowanej kampanii, która mogłaby sprawić, aby firma mocno utkwiła w pamięci klientów. Czym wobec tego jest identyfikacja wizualna i co się na nią składa?
Identyfikacja wizualna – co zawiera?
Mówiąc bardzo ogólnie, można przyjąć, że pod pojęciem identyfikacji wizualnej kryją się wszystkie te elementy, które reprezentują firmę na rynku i w społeczeństwie. Są to wszystkie elementy, które biorą udział w komunikacji, a także kształtują osobowość firmy oraz to, w jaki sposób jest ona postrzegana. Identyfikacja wizualna jest więc czymś bardzo pokrewnym do brandingu, a także do kreowania wizerunku. Dlatego też zastanawiając się, co zawiera identyfikacja wizualna firmy, można oczywiście wymieniać różne jej elementy, ale i tak najistotniejszą kwestią jest to, aby wszystko było spójne i konsekwentne.
- Identyfikacja wizualna jest swego rodzaju nośnikiem informacji o firmie. Poprzez nią przedsiębiorstwo może być postrzegane w różny sposób – jako firma nowoczesna, tolerancyjna, odpowiedzialna społecznie, proekologiczna lub też stawiająca na nowe technologie i dbająca o prawa pracowników. Tym samym możemy mieć wpływ na to, w jaki sposób widzą nas inni.
- Dobrze zaprojektowana i konsekwentnie wdrażana identyfikacja wizualna pozwala firmie wyróżnić się na rynku na tle konkurencji. Sprawia, że firma staje się „jakaś”, łatwiej jest ją zapamiętać, odznacza się czymś istotnym, a co za tym idzie klienci mają świadomość jej istnienia na rynku.
- Identyfikacja wizualna może być elementem szerzej zakrojonej kampanii PR. Pomaga świadomie kreować wizerunek.
Identyfikacja wizualna – elementy
Profesjonalna agencja będzie w stanie przygotować różnego rodzaju elementy identyfikacji wizualnej tak, aby były spójne i zbieżne z tym, jak dana firma sama siebie postrzega. Podstawowymi elementami identyfikacji wizualnej są między innymi:
- Znak firmowy, znak marki, logotyp.
- Schematy kolorów, jakie są wykorzystywane we wszystkich firmowych materiałach: na stronie internetowej, na papierze firmowym, w logotypie, ulotkach i folderach czy też na opakowaniach produktów.
- Wszelkie stosowane znaki i symbole, a także typografia.
- Wzory i styl wizytówek, folderów i materiałów promocyjnych, a także szablony maili.
- Wystrój wnętrz biurowych, ich projekt i kolorystyka.
- Znakowanie pojazdów firmowych.
- Specjalna odzież pracownicza, uniformy.
Wiedząc już, co zawiera identyfikacja wizualna firmy, na pewno warto także zwrócić uwagę inne formy promocji. Warto zadbać o widoczność strony firmowej w wyszukiwarce. Pozycjonowanie e-commerce, audyty SEO, copywriting i inne usługi oferuje agencja Nprofit.