Pełna księgowość to szczególnie skomplikowany rodzaj rozliczenia działalności gospodarczej. Jednak jest doceniany za fakt, iż dostarcza dokładne informacje o stanie finansowym przedsiębiorstwa. Zastanawiasz się, co wchodzi w skład pełnej księgowości? Zapoznaj się z dalszą częścią artykułu.
Pełna księgowość – co to jest?
Pełna księgowość stanowi najtrudniejszy typ prowadzenia ksiąg handlowych. W przeciwieństwie do podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów czy ewidencji przychodów zawiera dużo więcej wydarzeń oraz bardziej szczegółowe informacje o finansach firmy. Zaksięgowane są w niej wszystkie operacje dokonane przez dane przedsiębiorstwo. Ponadto w przypadku pełnej księgowości przechowywane są wszelkie dokumenty kupna i sprzedaży.
Pełna księgowość – co wchodzi w jej skład?
Pełna księgowość składa się z:
- konta księgi głównej i pomocniczej,
- dziennika,
- wykazu składników aktywów i pasywów,
- zestawienia obrotów,
- zestawienia sald znajdujących się w księdze głównej,
- zestawienia sald zlokalizowanych na kontach pomocniczych.
W przypadku pełnej księgowości zachodzi konieczność rejestrowania znacznej części operacji, m.in. zmieniających kapitał zakładowy. Niezbędne jest także regularne sporządzanie objaśnień i podsumowujących dokumentów.
Dlaczego warto zdecydować się na pełną księgowość? Poznań, cennik
Pełna księgowość nie bez powodu cieszy się tak ogromną popularnością. Wykorzystuje się ją przede wszystkim w sporych przedsiębiorstwach o dużych obrotach. Ceniona jest przede wszystkim za fakt, iż umożliwia zidentyfikowanie źródła ograniczonej płynności.
Ponadto dzięki temu rozwiązaniu masz szansę udokumentować wszystkie przepływy pieniężne i zmiany wartości aktywów. Pełna księgowość ułatwia również dokonanie oceny kondycji finansowej firmy.
Pełna księgowość – kiedy jest obowiązkowa?
Pełna księgowość jest obowiązkowa w przypadku:
- organizacji budżetowych,
- samorządów i związków samorządowych,
- spółek handlowych i partnerskich,
- jednostek, które funkcjonują dzięki uzyskanym subwencjom bądź dotacjom,
- organizacji funkcjonujących na zasadach prawa bankowego bądź przepisów pokrewnych,
- osób zagranicznych,
- przedstawicielstw i oddziałów przedsiębiorców zagranicznych.
Pełna księgowość – prowadzić ją samodzielnie czy zlecić to zadanie specjalistom?
Prowadzenie pełnej księgowości to nie lada wyzwania. Wymaga znajomości i przestrzegania wielu przepisów. W przypadku jakichkolwiek odstępstw w tym obszarze może dojść do zakwestionowania sprawozdania finansowego, a nawet całych działów ksiąg rachunkowych. Z tego względu warto zlecić to zadanie doświadczonym i wykwalifikowanym specjalistom, którzy na bieżąco śledzą przepisy prawa i od lat zajmują się prowadzeniem pełnej księgowości w przedsiębiorstwach.
Pełna księgowość (Poznań) – cennik
Jaki jest koszt prowadzenia pełnej księgowości w Poznaniu? Cenniki tego typu usług są zróżnicowane i zależą od różnorodnych czynników. Aby poznać szczegółowe informacje o kosztach zlecenia prowadzenia pełnej księgowości, należy skonsultować się z firmą specjalizującą się w tej dziedzinie.
Specjaliści po zapoznaniu się z Twoimi potrzebami i oczekiwaniami przygotują dla Ciebie wycenę. Należy pamiętać, że cenniki powinny być przygotowywane indywidualnie.